Tein koosteen Visuaalisen identiteetin rakentamisesta, linkissä olevasta sivustosta. http://www.slideshare.net/riinapalkki/visuaalisen-identiteetin-rakentaminen-19520321
Graafinen ilme
eli talotyyli on yritykselle tai yhteisölle luotu visuaalinenidentiteetti.
• Graafisen ilmeen tarkoituksena on korostaa yrityksen jasen toiminnan persoonallisuutta ja symbolisoidayrityksen tärkeinä pitämiä arvoja, toimintaperiaatteita jatavoitteita.
• Yrityksen graafinen ilme kootaan graafiseenohjeistukseen, joka:– määrittelee yksityiskohtaisesti kaikkien graafisten elementtienkäytön.– Antaa perustelut yrityksen graafisen ilmeen käytölle.
Graafisen ilmeen elementit
• Nimi– Visuaalisen ilmeen tärkein elementti on nimi.– Se on yleensä henkilön ensimmäinen yhteys yritykseen.Vakiintunut nimi onarvokasta pääomaa yritykselle.
• Logo ja liikemerkki– Logot ovat tunnisteita, ne kertovat yhtenäisyydestä.– Logolla tarkoitetaan yrityksen nimen kirjoitusasua, liikemerkilläyritystunnuksen kuvallista osuutta.
• Tunnisteena yritys voi käyttää pelkkää logoa, logon ja liikemerkinyhdistelmää tai näiden välimuotoja.
• Värit– Viimeistelevät ilmeen.– Ihmiset huomaavat värit herkemmin kuin muodot, ja ihmiset myös muistavat värit pidempään.– Värejä voi käyttää myös tarkoituksella shokeeraavasti, jolloin haastetaan alanperinteiset värivalinnat.
Typografia
kirjasintyyppi eli talofontti, jota yrityksen asiateksteissä käytetään.
• noudattaa usein logossa käytetyn fontin tyyliä– tulee olla selkeälukuinen.– Typografia voi välittää hienovaraisia, ovelia merkityksiä yrityksestä.
• Pitkät, ohuet kirjaimet viestivät elegantista yrityksestä.
• Pyöreät, täyteläiset kirjaimet ovat ystävällisiä, kaunokirjoitus kertooihmisläheisyydestä.• Slogan– iskulause on eräänlainen myyntipuhe.
• Muut elementit– Yrityksen visuaalista ilmettä rakentavat ja muokkaavat kaikki ne tuotteet,tavarat, tilat, pinnat, joissa edellä mainittuja elementtejä käytetään.
• käyntikortit, lomakkeet, kirjekuoret, esitteet, nettisivut, mainonta,tuotepakkaukset, myymälä esillepano, opastekyltit, toimitilat,sisustus, kulkuneuvot, työvaatteet, messuosastot, näyttelyt,sponsorointikohteet– Jotta näiden kaikkien keinojen avulla välittyy haluttu kuva yrityksestä, onvisuaalisen ilmeen välitettävä yhtenäinen ja johdonmukainen kuvayrityksestä.
Onnistunut visuaalinen identiteetti on:
• huomiota herättävä ja mielikuvia luova
• uskomuksiin ja tunteisiin vetoava– Nimet, värit, kuvat ja muodot aiheuttavat ihmisissä tunnereaktioita.
• Kohderyhmät huomioiva
Vinkkejä nimisuunnitteluun
• Käännä nurinpäin– Esim. Airam syntyy Mariasta
• Katso sanakirjaa– Pohdi liikeideasi keskeisimmin kuvaavia sanoja ja etsi sitten niille hyvävieraskielinen vastine.
• Katso karttaa– Muuta nimestä kirjain tai pari, niin sinulla on hyvä nimi
.• Hyödynnä harvinaiset kirjaimet - b , c , d , f , g , q , z , x , w
.• Leiki kuin lapsi– Etsi käsiisi pussillinen irtokirjaimia ja anna sattuman päättää
.• Yhdistele yllättävästi
• Yhdistele yllätyksettömästi
• Lyhennä Pitkän nimen - Nimeäsi voit käyttää myös luovasti.
• Muista kansainvälisyys– Kannattaa siis tarkistaa, mitä yrityksen nimi muilla kielillä tarkoittaa.– yrityksesi nimi ei sisällä ääkkösiä.
• Hyödynnä kyrilliset aakkoset luovasti– Kyrillisia kirjaimia voi käyttää yritysnimen kehittelyssä.Niissähän y=u, b=v, h=n, p=r, c=s, x=h ja t, a, o, k ja m toimivattutusti.
• Generoi– Internetissä on lukuisia satunnaisia nimi generaattoreita.
• Kun olet lopulta ideoinut hyvän nimen, laita sehakusanaksi Googleen ja katso mitä osumia tulee– Käy myöskin nettiosoitteita myyvien yritysten sivuilla ja katso,onko nimesi jo varattu.
• tee vaihtoehtoisista nimistä paremmuusjärjestyksessäainakin 2 - 4 nimen lista
Logon ja liikemerkin suunnittelu
• Logolla tarkoitetaan yrityksen nimen kirjoitusasua, liikemerkillä yritystunnuksen kuvallista osuutta.
• Aloita suunnittelu mustavalkoisena, lisää värit lopuksi
• Älä kopioi muilta, äläkä käytä Internetin kuvapankkeja
• Vältä trendejä ja ajan ilmiöitä– Logon idea ei välttämättä aukea enää myöhemmin.
• Tavanomainen käytäntö logon suunnittelussa ja toteutuksessa on käyttää vektorigrafiikkaohjelmistoa. Logon myöhempi muokkaus ja käyttö on paljon helpompaa
• Logon suunnittelussa ja toteutuksessa kannattaa muistaa, että vähemmän on usein enemmän
• usein logo epäonnistuu, koska kokonaisuuteen on valittu surkea fontti tai siihen yritetään sisällyttää liianmonia fontteja
• Logolle ja liikemerkille määritellään usein myös ns. suoja-alue ja minimi koko
• Myös sijoittelusta ja vääränlaisesta käytöstä on hyvä mainita
Graafisen suunnittelun värijärjestelmät
• Harmaasävy
• Painotöissä käytetään painotavasta riippuen joko CMYK- tai Pantone-värejä.
• CMYK-nelivärijärjestelmää. Eri värit muodostuvat, kun näitä neljää perusväriä painetaan rasteroimalla päällekkäin. Rasteroinnin avulla on periaatteessa mahdollista saadaaikaan neljästä perusväristä miljoonia erilaisia sävyjä.
• Pantone-järjestelmässä (PMS – Pantone Matching System) jokainen painoväri sekoitetaan erikseen ennen painamista.Pantone-värien etu on värien tasalaatuisuus ja kohdistusongelmien väheneminen.– Kaikkia värejä ei voida toistaa painamalla CMYK-väreillä, joten Pantone-väreillä voidaan näin ollen laajentaa painotuotteen värintoistoa– Pantone-värejä käytetään usein lisäväreinä CMYK-painatuksen rinnalla.
• Digitaalisissa sovelluksissa. Värisävyt koostuvat kolmesta perusväristä: punainen (=R), vihreä (=G) ja sininen (=B)– RGB-värijärjestelmässä valoja yhdistellään, jolloin voidaan puhua additiivisesta-värinmuodostuksesta – mitä enemmän valoa, sitä vaaleampilopputulos on.
• LAB-värit– LAB on matemaattinen värijärjestelmämalli– Lab-värijärjestelmä sisältää kolme värikanavaa. L-värikanava ilmoittaa luminanssin eli kirkkauden.
Värit graafisessa ohjeistuksessa
• Värien valitsemisessa kannattaa huomioida väreihinliitettävät merkitykset– Esim. punainen on sekä rakkauden että aggression väri.
• Värien yhteensopivuus ja vaikutus toisiinsa on myöshuomioitava
• Ohjeistuksessa värit ilmoitetaan tarkasti edellämainittuja värijärjestelmiä käyttäen liitettynävärimalliin– Värit kannatta ilmoittaa kolmella eri tavalla, jottakäyttäminen eri tarkoituksissa on mahdollisimmanhelppoa.
• CMYK , RGB ja Heksadesimaalijärjestelmä
Tekstissä esiintyvät kirjaimet voidaan jakaa gemenoihin javersaaleihin.– Gemenat ovat pienaakkosia (a, b, c…)– versaalit ovat suuraakkosia (A, B, C…)
• Numeromerkeistäkin (0–9) on olemassa versaalimuunnelmiaja gemenamuunnelmia.
• Graafisesta ohjeistuksesta käy ilmi:– Käytettävien fonttien nimet ja käyttötarkoitukset
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti