keskiviikko 17. huhtikuuta 2013

Ilmoitus lehteen.

Ilmoitus kampanjat ja mediakortti

Mediakortti - Löytyy sanomalehtien www-sivuilta ta esitteen muodossa. Mediakorttia tarvitaan jos lähetetään lehtiin.
Ilmoitus kampanjat - Ilmoituksen hinta vaihtelee median ja ilmoituspaikan mukaan. Halvinta on pienlevikkisissä paikallislehdissä ja halleinta erikoislehdissä.
Tarkoittaa esim. että siellä voi olla teemaan liittyviä kampanjoita, esim. kevät alet ja kenkämyyntiä.
Jos järjestetään tapahtuma, ja haluaa useean kertaan sama ilmoitus lehteen, jos samaan kertaan ilmoitus on lehdessä niin tulee kokonaishinnaksi halvempi.

Ilmoituksen koko ja huomioarvo


Ilmoituksen koko ilmaistaan palstamillimetreinä pmm. Ilmoituksen huomioarvo luetaan kuinka montaprosenttiä ihmiset lukevat tätä tiettyä ilmoitusta.
Tälläöin hinta kasvaa.
Huomioarvotutkimuksissa on todettu , että ilmoituksen näkyvyyteen vaikuttavat mm.
sijainti, ilmavuus, suurikokoinen otsikko, valokuva, piirros, kehykset.

Sanomalehti-ilmoittelussa on yleistynyt periaate tarjota ilmoittelijaille valmiita modulikokoja ilmoituksen lähtökkohtana. Tällöin ilmoittelijan voi suoraan valita ilmoituksen sijainnin lehdessä ja lehden sivuill sekä ilmoituksen koon ja muodon.

Tehokeinoja ilmoituksen suunnitteluun

Ilmoituksen koko
> Mitä suurempi sen parempi, tehokasta jos mainos on iso. Suurikoko mahdollistaa tyhjän tilan täyttämisen ja tulee selkeämpi.
Ilmoituksen muoto
> Persoonallinen, herättää mielenkiinnon.
Pääotsikko
> Lyhyt, elävä,persoonallinen otsikko. Huomattava helposti.
Väliotsikko
> Lyhyt ja ytimekäs toimii paremmin.
Iskulause
> Pitää tuotteen ja yrityksen mielessä. Naseva ja lyhyt.Ilmoituksen loppu osaan.
Kuva
> Mitä suurempi kuva sen parempi. Huomataan paremmin.
Värit
> Puhtaat värit tehokkaammat. Värien käyttö tekee huomattavamman.
Paikka
> Etu taikka takasivu, yläkulmat ovat yleinen pakka mistä ilmoitus huomataa.
Kehys
> Estää silmää hakemusta viereiseen mainoksen.

Ilmoituksen teksti


Ilmoitus suunnataan ylensä valitulle kohderyhmälle, mutta lukija ei sitä välttämättä iedä. Mainoskirjoittamiseen pätee samat lainaisuudet kuin kaikkeen muuhunkin kirjoittamiseen.
Ilmoituksen teksi on täykein ominaisuus ilmoituksessa. Tekstin pitää olla helposti luettava, teksti ei voi olla liian kameaa taikka laihaa, sen kontrasti alustaansa nähden on riittävä. Fontin pitää olla lähes tavallinen, helposti luettava, ja selkeä.
Tekstin värit eivät voi olla liian kirkkaitta.

Kuvat ilmoituksessa

Kuvilla on iso merkitys aiheessa tai ilmoituksessa. Kuvan idea on useimmiten jonkin viestin välittäminen.
Kuvat kiinnostavia niin herättää enemmän huomiota. Värikkäita ja silmäänpistäviä.
Kuvien tulisi olla mahdollisimman korkea laatuinen. Ilmoituksista saa kuvien avulla paljon mielenkiintoisempia ja huomiota herättäviä.

Tekstin painaminen lehteen

Kohdistus
Osavärien kohdistaminen on välttämätöntä, pieni teksti on vaikeaa muualla, kuin mustalla tai valkoisella taustalla. jos taustana on joku muu,ongelman voi selvittää lihottamalla painettavaa tekstiä tai kuvaa.
Harmaan tasapaino
Vaaditaan lenden sivuilla painetuista tekstitäplistä.Jos ongelmia havaitaan ne voidaan tekstinkäsittelyllä muokata.
Pisteen kasvu
Johtuu huokoisesta lehdestä. Maksimipisteen kasvu on 26%+/-5%.
Rasteri on painotuotteissa käytetty silmikoimaan värien harmaansävyjä.
Lehdessä paino tekniikka perustuu rasterointiin. Kuva muodostuu pienistä pisteistä. Piste koon muutos ja riippuen mustien pisteiden tiheydestä muodostuu kuva.
Vedostaminen
Käytetään siihen että katsotaan ovatko kaikki ilmoituksen elementit mukana ja siihen että ovatko kaikki ilmoituksen asiat oikeissa mittasuhteissa. Vedoisus hoidetaan ylensä sähkösellä näytöllä.

Värin määrittely

Ihmiset kokevat ylensä iloisina sekä raikkaina kirkkaat persuvärit. Tummat värit taas koetaan masentuneina
Punainen huomioin herättävä, väri joka saa ihmiset
Keltainen luovana kunnianhimoisena värinä
Sininen Taivas, viileys vesi. Sopii ilmoituksen taustaväriksi.
Valkoinen Tyhjyys, selkeä, sopii sanomalehtiin hyvin.
Musta Synkkä, masentuneisuus, voidaan ottaa liian raskaaksi. Teksti on hyvä mustana, mutta jos tausta taikka joku muu mustana on liian synkkä eikä mielyttävä lukea.

Liikemerkki

Liikemerkki, liike merkkiä, kuvaa. Tärkein on väri.
ALuksi kannattaa alottaa taustasta. Tummempi näyttää olevan lähempänä. ja toisinpäin.
Punainen oranssi ja keltainen on lämpimiä värejä. Punanen liikana voi olla liian kylmä. Keltanen liian silmään pistävä ja epämukavaa katomaan.
Vastavärit tuovat lisää eloa, ja huomion herättävää.
Taustalla on enemmällä merkitystä, jos tausta on liian värikäs taikka tylsä. Liikemerkki ei herätä riittävästi huomiota. Taustavärin miettiminen on tärkein osa liikemerkistä.

Typografia

Yleinen typografia
Kirjaisintyyppiin ja kirjainten asetteluun sekä väritykseen liittyvää suunnitteluun.
Aakkoslajit
Gemenat ovat pienaakkosia
Versaalit ovat suuraakkoset
Typografiassa käytetään mittajärjestelmää, jonka perusyksikkö on piste. Kirjaimen koko määritellään tuumapohjaisen Pican ja metripohjaisen Didot-järjestelmän avulla.
Didot = piste, 1/2660 metriä eli 0,3759 mm.
Cicero = 12 pistettä.
Pica = piste, 0,0138 tuumaa eli 0,3517 mm.
Pica= 12 pistettä ja 4,22 mm.
piste on noin pikselin kokoinen mitta.


10 virhettä logo suunnittelussa

 Logo antaa palvelulle identiteetin.
1. Suunnittelijana sekä toteuttajana käytetty aloittelijaa.
2. Logoa ei kannata yhdistää trendeihin, trendit menevät ohi. Logon pitää uusia senjälkeen muuten
3. Rasterikuvat - Pikselimössöä
4. Kuvapankki - Kuvapankissa tehty logo voi olla muillakin yrityksillä, ei ole uniikki.
5.Suunnittelet asikkaan sijasta itsellesi
6. monimutkaisuus - ei liian monimutkaista.
7. Liiallinen pääpaino väreissä - Pitää huomioida että joissain lehdissä logot ovat mustavalkoisena.
8. Huono fontin valinta - teksti ja kuva ei sovi yhteen. Kannattaa tarkistaa.
9. Liikaa fontteja - Liiallinen fontin määrä on silmää häritsevää
10. Logo kopioi muita

Graaffinen ohjeisto

 Visuaalisen ilmeen ohjeita ja määritteitä
YKsityist kohtaisuus riippuu yrityksen koosta, pienemmä yrityksellä yksityis kohtaisuus pienempi kuin suuremmilla yrityksillä. Tarkoitus on pitää yrityksen ilme yhtenäisenä.
 Ohjeistoon kuuluu
Yrityksen logo, logon eri versiot, powerpoint pohjat, mainosviirit, eri medioissa käytetyt värit, seloistus siitä mitä logo viestii, ohjeistus siitä missä yhteydessä logoa kuuluu käyttää, typografian ohjeet.

Painotuotteen vaatimukset

Kuvat
Mahdollisimman korkealaatusii, resoluution olevan riittävät.
Järkevästi tallennettu ja väriavaruus
Värit
1-värinen
2-värinen
4-värinen
CMYK + lisäväri(t)
Resoluutio
Aikakauslehtien vähintään 2540 dpi
Sanomalehtien 1270dpi
Fontit
Painokelpoiset fontit on tulostuslaitteessa oleva samat kun työn tekemiseseen. Parhaiten käytetyt aidot PS-fontit ja OpenType-Fontit
Työn koko
Standardikoot taloudellisempia.
Paperin laatu/Paperin laatu
Pitää ottaa huomioon lehden ominaisuus, miltä kuva näyttää missäkin lehdessä.

Hissipuhe

Tavoitteena vakuuttaa kuulia, pitää olla vakuuttuneen kuulonen. Tarkoitus herättää kuulian mielenkiinto. Kaikkein tärkeintä on kirjoittaa valmiiksi, että sen muistaa ja se tulee luontevasti kun joku kysyy mitä tekee työkseen.
Ylensä vastaa kysymyksiin miksi joku kiinnostuu, ketkä kohderyhmä, tiimi, millainen on kilpailutilanne, paljonko tarvitsette rahoitusta ja mistä aiotte hankkia sitä, kohdemarkkinat ja minkä ongelman yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi ratkaisee.

Planssi

Planssi on ns juliste. Siinnä on useampia kuvia, tekstejä.
Selkeä tapa koota suunnitelma plansseille on edetä suuremmasta mittakaavasta pienempään, yleisestä yksityiskohtiin.
Piirrosten havainnollisuutta voidaan parantaa erillaisilla rasteroinneilla joilla esitetään rakennusten varjoja tai tummentaa, korostetaan, leikkautuvia pintoja.
Paperikopioita voidaan korostaa puuväreillä, tusseista,vesiväreillä,värillisillä tarrakalvoilla tai väripapereita.Skissi- eli luonnospaperille piirrettyjä kuvia voidaan käyttää siinnä. Hyvä kiinnittää sommitteluun huomiota. Miten laittaa planssille tarvittavat asiat, työt, tekstit ? Miten ne ovat hyviä ? Millä tavalla ne huomaa paremmin ja miten siitä saadaan kiinnosta.
Kuinka paljon skannaa, tekee käsin piirtäen, miten siitä tulisi kiinnostava.
Vinkkejä planssiin: Suunnitteluun, tekisi tarpeeksi luonnoksia, normaali koko on 70x100.
Luonnostelee A4 planssin, niin monesti että planssista tulee herkullinen ja hyvän näköinen. Pitää planssissa olla n. punainen lanka eli se mistä tunnistaa planssin, sama henki mitä työssä on.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti