maanantai 15. huhtikuuta 2013

Ilmoitustyypit ja ilmoituksen paikka



Merkkitavarailmoitus


Ilmoitustyypit
 
Sanomalehti ilmoitukset voidaan jakaa kolmeen eri ryhmään;
Luokittelu ilmoitukset: Siihen kuuluu mm. työpaikkailmoitukset, myydään taikka ostetaan osastot, kokoustilat jne.
Merkkitavarailmoitukset; mm. maahantuojien ja valmistajien tuotteiden ja tuotemerkkien imagomainontaa eli tunnetuksi tekemistä
Kaupan myynti-ilmoitukset
Työpaikkailmoitus on aina myös yrityskuvan muodostamista. Työpaikka ilmoituksessa tulee ilmetä yrityksen tiedot, haettavan työntekijän toimenkuva myös hakijalta edellytettävät tiedot, taidot sekä ohjeet miten kyseistä paikkaa haetaan.

Työpaikkailmoitus
Imagoilmoitus on ilmoitus, jossa imago- tai yrtyskuvailmoituksen ulkoasu ja sanoma, kertovat millainen yritys on.
Tiedottava ilmoitus on ilmoitus jotka ilmoitetaan julkisesti mainoskampanjoilla, esim. valuutan muuttuminen.
Vähittäiskaupan myynti-ilmoituksilla on usein monia vierekkäin, joten erottumiseen on keksittävä aina uusia keinoja. Esim. matkailusivujen ilmoitukset.


 
 
 

Ilmoituksen paikka lehdessä
 
Sanomalehdessä ilmoitus julkaistaan joko ennen;
tekstiä (et.), tarkoittaa lehden alkuosaa.
tekstissä (ts.), tarkoittaa lehden keskiosaa, varsinaisessa tekstissä.
Imagoilmoitus
tekstin jälkeen (tj.), tarkoittaa lehden loppu puolta, niitä kutsutaan luokitteluilmoituksiksi, ne ovat vakio-osakkeiden alla julkaistut ilmoitukset. Osakkeet mm. huvit, elokuvat, asunnot jne.
Määräpaikkailmoitus on mainos joka näkyy sovittuna ajanjaksona ao. paikassa jatkuvasti.
(Jos ilmoituksella haetaan vain tiettyä pienellä tähtäimellä olevaa kohderyhmää mainoksen paikka pysyy samana, jos kohderyhmä on suuri ilmoituksen paikkaa vaihdellaan. Helpoin tapa tavoittaa kohderyhmä on asettaa ilmoitus teemasivuille, metsästys,autot).
Erikoissivut on lehden mukana jaettava erillinen tablois-lehti, voi teemana olla koulutus, juhlat jne.
Aluesivut käsittelevät yhden tai useamman kunnan/kaupungin ajankohtaisista tapahtumista ja muista kuntalaisia koskevista asioista. Useissa sanomalehdissä mahdollisuus käyttää ns. inserttiä eli ilmoitusliitettä.

Erikoissivut

Vähittäiskaupan myynti-ilmoitus
Ilmoituksen ajoitus on yhtä tärkeä kuin sisältö. Viikonloppuisin lehteä luetaan enemmän, mutta tällöin kilpailu on kova.
 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti