Meille annettiin tänään tehtäväksi valita jokin yritys, ja esitellä se tässä blogissa.
Marimekko on suomalainen yritys, joka on perustettu vuonna 1950. Marimekon asiakas on vaativa, hyvää hinta - laatusuhdetta arvostava kuluttaja tai yritys. Tämän tarkemmin kohderyhmää ei haluta rajata. Aikoinaan jo Marimekon perustaja Armi Ratia totesi, että Marimekko on vaatteita kaiken ikäisille ja molemmille sukupuolille - aivan ensisijaisesti kuitenkin tytöille - nimen omaan Maritytöille.
Marimekko mainostaa yritystään ja sen tuotteita eniten muotinäytöksillä, mutta myös lehdissä.
Marimekon markkinointi on brändikeskeistä. Markkinointi vahvistaa yrityksen imagoa ja laatumielikuvaa ja samalla tuotteista annetaan informaatiota. Tuotemarkkinoinnissa käytetään esitteitä ja ilmoituksia. Merkittävä rooli on myös tapahtumamarkkinoinnilla, esimerkiksi muotinäytökset, joiden osuus markkinoinnin kustannuksista on Marimekossa selvästi alan keskiarvoa suurempi.
Marimekolla oma sisäinen mainososasto. Oman mainososaston avulla taataan yhtenäisen brändiä tukevan linjan säilyttäminen mainonnassa.
Marimekon tuotteita myydään kotimaan ohella Pojois-Euroopassa, Pojois-Amerikassa ja Aasian tyynenmeten alueella. Marimekon tuotteita myydään noin 40 eri maassa.
Marimekon tuotteita myydään kotimaan ohella Pojois-Euroopassa, Pojois-Amerikassa ja Aasian tyynenmeten alueella. Marimekon tuotteita myydään noin 40 eri maassa.
Suunnittelussa tulee
toimia läheisessä vuorovaikutuksessa sekä myynnin että tuotannon kanssa. Tuotteiden
suunnittelijoina käytetään tunnettuja ja tunnusta saaneita suunnittelijoita.
Markkinoilla halutaan varmistaa mallistojen jatkuvuus ja toisaalta uusi,
yllätyksellinen design. Tavoitteena on yhtenäistää eri tuotelinjojen designia
sekä toisaalta ottaa huomioon eri markkina-alueiden tarpeet mallistoja
rakennettaessa.
Marimekon vaatemallistot
on suunnattu kaikkeen pukeutumiseen: työhön, vapaa-aikaan ja juhlaan. Vaikka
Marimekon vaatetustuotteet onkin ensisijaisesti suunnattu ostovoimaisille
naisille, on valikoimissa tuotteita myös lapsille ja miehille. Mallistoihin
sisältyy sekä kangasvaatteita että erilaisia neule- ja trikooasuja, jotka on
pääosin valmistettu puhtaista luonnonmateriaaleista, puuvillasta, villasta ja
pellavasta. Tuotestrategiassa on kolme kulmakiveä: rohkeaan suunnitteluun
perustuvat, pienten sarjojen huomioarvotuotteet, sesongeittain uudistuvat
laajalle asiakaskunnalle suunnatut kauniin arjen mallistot ja ikivihreät
klassikot, joita uudistetaan vain hyvin varovaisesti.
Vaatepuolta täydennetään enenevässä määrin
erilaisilla asusteilla, kuten huiveilla, päähineillä, koruilla ja kengillä. Vuosittain
esitellään neljä uutuusmallistoa. Toimialalle on ominaista pitkä
valmistumisprosessi: suunnittelu käynnistyy noin vuotta ennen, kuin tuotteet
ovat vähittäismyynnissä.
Sisustuskokoelmien perustaovat yrityksen omassa kangaspainossa painetut puuvilla- ja pellavakankaat. Sisustuslinjan tuoteryhmiä ovat painettujen kankaiden ohella vuodevaatteet, kattaustuotteet, froteetuotteet ja lahjatavarat.
Laukkulinjan tuoteryhmät koostuvat eri käyttötarkoituksiin ja eri-ikäisille kuluttajille suunnatuista nahka- ja kangaslaukuista, sateenvarjoista, salkuista sekä repuista. Mallistoon kuuluu myös toalettilaukkuja, kukkaroita ja kynäkoteloita. Myös tässä tuotelinjassa on klassikkotuotteita, jotka ovat olleet mukana jo vuosikymmeniä. Laukut ovat viime aikoina olleet huipulla maailman muotitrendeissä, ja tämä on näkynyt myös Marimekolla tuotelinjan kasvuna.
Taatakseen
tuotemerkillään myytävien tuotteiden korkean laatutason Marimekko valmistaa
vaatimustasoltaan kriittisimmät tuotteet itse. Suomessa on kolme omaa tehdasta:
kangaspaino Helsingissä, ompelimo Kiteellä ja laukkutehdas Sulkavalla. Oman
tuotannon ohella tuotteita valmistetaan alihankintana Suomessa ja ulkomailla;
ensisijainen valinta on ollut luotettavan, suomalaisen alihankkijan löytyminen.
Tulevaisuudessa ulkomaisen hankinnan osuus tulee kuitenkin todennäköisesti
lisääntymään.
Alihankintaa käytetään kustannussyistä kuormitushuippujen tasaamiseen sekä erityisosaamista ja erikoiskoneita edellyttävissä tuotteissa. Alihankinnan osuus on lisääntynyt vaatteiden tuotannossa, koska myös Marimekon on sopeuduttava muotikaupan rytmin nopeutumiseen. Alihankintasuhteissa pyritään pitkäjännitteisyyteen laadun ja toimitusvarmuuden takaamiseksi.
Marimekko ottaa omassa toiminnassaan huomioon ympäristön ja luonnon, samaa se edellyttää alihankkijoiltaankin. Päästöjä seurataan, ettei kankaissa käytetä terveydelle vaarallisia kemikaaleja ja että tuotannon jätevedet puhdistetaan, ettei kangaspainossa synny ongelmajätettä . Kaikki painovärien ja kemikaalien toimittajat ovat sitoutuneet valmistamaan tuotteensa terveys-, turvallisuus- ja ympäristöperiaatteita noudattaen. Marimekon kankaat ovat saaneet ympäristömerkin. Marimekko edellyttää toimitussopimuksissaan myös sitä, että sen tavarantoimittajat ja alihankkijat noudattavat kansainvälisiä ihmisoikeussääntöjä, ettei esimerkiksi lapsityövoimaa käytetä.
Tiedot täältä http://myy.helia.fi/~heita/mmcase.htm
Kuvat google kuvahausta tai yllä olevasta osoitteesta.
Tiedot täältä http://myy.helia.fi/~heita/mmcase.htm
Kuvat google kuvahausta tai yllä olevasta osoitteesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti